Elektronická Evidence Tržeb

Centrum nápovědy Profi Účtenky

Profi Účtenka | Centrum nápovědy | Elektronická Evidence Tržeb

Podle vašeho EET certifikátu finanční správa pozná, že jí údaje o tržbách posíláte právě vy a ne třeba váš soused. Proto si musíte ještě předtím, než začnete evidovat, do Profi Účtenky svůj certifikát uložit. Ale hezky popořadě. Pokud svůj certifikát ještě nemáte, podívejte se na návod, jak ho získat. V případě, že již certifikát máte, přejděte rovnou na nastavení Profi Účtenky.

Ještě doplníme, že pojmem “zařízení” označujeme jak počítač, tak tablet i chytrý telefon.


Získejte autentizační údaje

Nejdřív potřebujete autentizační údaje (přihlašovací jméno a heslo) k Daňovému portálu. Máte na výběr 2 způsoby, jak je získat:

  • Osobně – Zajdete na nejbližší finanční úřad, kde vám je na počkání připraví.
  • Elektronicky – Úřad vám autentizační údaje pošle do vaší datové schránky. Stačí vyplnit on-line formulář. Údaje vám obvykle přijdou do 3 dnů.

Zaregistrujte se na Daňovém portálu

Svými autentizačními údaji se přihlásíte na Daňový portál. Automaticky vygenerované heslo, kterým jste se poprvé přihlásili, si změňte na vlastní heslo.

TIP

Vrátili jste se právě z úřadu a nemůžete se pomocí údajů přihlásit? Zkuste to zítra znovu, vaše údaje úředníci ještě neaktivovali.

Vyplňte údaje o svém podnikání

Zkontrolujte, jestli jsou na stránce Poplatník uvedeny správně vaše údaje. Pak pokračujete na stránku Provozovny. Tady přihlaste všechny své provozovny. Každá z nich získá svoje vlastní číslo neboli ID provozovny. To bude později uvedené na účtenkách – slouží k orientaci finanční správy.

Vygenerujte si EET certifikát

Nyní jděte na stránku Certifikáty, kde si vygenerujete EET certifikáty. Ty slouží k tomu, aby finanční správa poznala, že údaje o tržbách odesíláte právě vy. Je jen na vás, kolik jich bude chtít. Můžete mít jen jeden pro všechny své pokladny nebo víc certifikátů pro každou pokladnu či provozovnu zvlášť.

Pro certifikát si nastavíte nové heslo, takzvaný „soukromý klíč“, který budete potřebovat při nastavení EET v pokladně. Nejdříve si vygenerujete „exportní soubor“ s koncovkou .cert a následně si můžete stáhnout zmiňovaný certifikát s koncovkou .p12.


Stáhněte si EET certifikát do svého zařízení

Nyní už máte certifikát stažený ve svém počítači a potřebujete ho přenést do zařízení (obvykle mobil nebo tablet), na kterém máte Profi Účtenku.

  • Android
    Certifikát přenesete několika způsoby. Nejjednodušší je připojit mobilní telefon nebo tablet přímo k počítači USB kabelem a certifikát jen překopírovat do libovolné složky v zařízení (certifikát ukládejte přímo do zařízení, nikoli na paměťovou kartu). Certifikát také můžete přenést pomocí bluetoothu. Další možností je, že si ho pošlete na e-mail nebo ho uložíte na cloudové úložiště (např. Dropbox, OneDrive). Pak si v telefonu e-mail nebo úložiště otevřete a EET certifikát si stáhnete.
  • Windows
    Pokud jste si vygenerovaný certifikát stáhli přímo do počítače, kde máte Profi Účtenku, nic dalšího neřešíte. Rovnou přejděte k nastavení EET v Profi Účtence. V případě, že máte aplikaci na jiném počítači, můžete si certifikát přeposlat e-mailem nebo přenést třeba na flash disku.
  • iOS
    Jestli máte zařízení Apple se systémem iOS, nahrajte na cloudové úložiště (iCloud, DropBox apod.), odkud si ho z mobilu stáhnete.

Nastavení EET v Profi Účtence

• V Profi Účtence tlačítkem vpravo nahoře přejděte do nastavení.
• Otevřete si záložku EET a vyplňte všechny potřebné údaje.

Nastavení DIČ

• DIČ uvádějte ve formátu CZ123456789. Pokud jste DIČ už vyplnili v záložce Firma, vyplní se automaticky i tady.
• Zvolte Režim provozu pro evidování tržeb – Běžný nebo Zjednodušený

Nastavení provozovny

• Vyplňte kolonku ID provozovny. Údaj po přihlášení najdete v administraci Daňového portálu na kartě Provozovny. Pokud máte provozovnu pouze jednu, má označení 11. Druhá provozovna má označení 21 atd.
ID pokladny je číslo, které slouží k identifikaci pokladního místa. Může mít například tvar “0001” a generujete si ho sami.

Import certifikátu

• Pomocí tlačítka Načíst certifikát importujete do aplikace EET certifikát. U zařízení na platformách Android a Windows se vám zobrazí možnost vybrat certifikát z úložiště zařízení. Pokud používáte iOS, ukáže se vám možnost importu z cloudu (iCloud, OneDrive atd.). Po úspěšném importu se zobrazí popisek Vybraný certifikát a pod ním se ukáže jeho označení. Pokud ho potřebujete smazat, klikněte na ikonu .
• Dále zadejte heslo certifikátu, které jste si vytvořili při generování EET certifikátu v administraci na Daňovém portálu (heslo není totožné s heslem, které bylo součástí autentizačních údajů).

Zapnutí EET

• Přepínač přesuňte do polohy Zapnout EET. Přepínač se označí zelenou barvou a vaše účtenky se od této chvíle začnou odesílat na servery finanční správy.
• Tlačítkem Test EET si otestujete, jestli EET funguje. Pokud se objeví nějaká závada, aplikace vám napíše důvod nefunkčnosti. Při řešení potíží Vám pomůže FAQ pod článkem.

DALŠÍ OBLASTI NÁPOVĚDY

Řešení potíží

Soubor s příponou .cert je pouze podpisový soubor a nejedná se tedy o certifikát.
Certifikát s příponou .p12 si vygenerujte na stránkách finanční správy. Podrobný video návod najdete zde.

1. Zkontrolujte připojení k internetu.
2. Zkontrolujte správnost EET údajů:
· DIČ ve tvaru „CZ123456789“ (u neplátců DPH bývá DIČ rodné číslo, pole nesmí být prázdné nebo smyšlené),
· ID provozovny (např. „11“ – jedná se o číslo přidělené na daňovém portálu EET v sekci Provozovny),
· ID pokladny (libovolné označení pokladny, pole nesmí být prázdné),
· Heslo certifikátu (soukromý klíč, který jste si zadali při generování certifikátu).
3. Pokud Test EET selhal znovu, vytiskněte účtenku na 1 Kč a zkontrolujte jaký kod obsahuje.
· BKP a FIK – správně nastaveno
· BKP a PKP – chyba komunikace s EET serverem, vraťte se k bodu 2
· žádný kod – chybně zadané heslo nebo certifikát

1. Vypněte a znovu zapněte Profi Účtenku, pokud stále tlačítko nereaguje pokračujte bodem 2.
2. Zkuste alternativní postup pro nahrání certifikátu:
• Najděte si přes Průzkumník souborů uložený certifikát (u iOS si ho pošlete na e-mail).
• Zvolte jeho otevření v aplikaci Profi Účtenka, kterou jste si předem stáhli.
• Aplikace Profi Účtenka se otevře s hláškou “Certifikát byl importován”.

U iOS a Windows 10 Mobile přejmenujte příponu certifikátu z certifikat.p12 na certifikat.eet
(jak zobrazit přípony souboru se dozvíte zde)

V případě, že v Profi Účtence na systému Android vyberete certifikát (.p12) pomocí tlačítka „Načíst certifikát“ a neuloží se do aplikace, je možné, že nemá aplikace Profi Účtenka práva k přístupu úložiště zařízení.

Zkontrolujte tedy nastavení v systému Android:
Nastavení > Správa aplikací > Profi Účtenka > Oprávnění > Úložiště – zapnout ANO

Tento certifikát je řešen ze strany operačního systému (Android, iOS nebo Windows) vašeho zařízení nikoli přímo aplikace Profi Účtenka. Zkontrolujte si tedy, jestli vaše zařízení obsahuje certifikát „DigiCert Assured ID Root G2“. Návod jak certifikát zkontrolovat a případně nainstalovat najdete na našem blogu Pro korektní funkce doporučujeme mít aktuální verzi aplikace!
Certifikát je dostupný pouze pro zařízení s operačním systémem:
· Android 5.0 a novější
· Apple iOS 7 a novější
· Apple OS X Mavericks a novější
· Windows XP SP3 a novější